Zadeček v bavlnce? Je to snadné!

28.01.2009 11:23

Už v těhotenství jsem se rozhodla používat látkové plenky. Nejsem ani zarputilý ekolog ani masochista ani mě nevede touha ušetřit, jen se mi líbí představa miminka "v bavlnce". Navíc jsem zjistila, že dnes už jsou i jiné plenky a spousta dalších vynálezů a hlavně: moderní plenky se nežehlí! Takže mi připadalo, že to není nic strašného, že to klidně zvládnu.

 

A jak to začalo? Jako těhotná jsem ráda brouzdala po internetových obchodech a zálibně prohlížela různé věci, co se dají na miminko pořídit, i když mi bylo jasné, že všechny si je samozřejmě nepořídím. A zrovna v obchodě, kde jsem vybírala šátek na nošení, měli i látkové plenky. Do té doby jsem nad plenkami ani moc nepřemýšlela, asi bych bývala „šla s davem“, jenže mi to začalo vrtat hlavou a opakovaně jsem se na ten web vracela a dokonce si začala informace o látkových plenkách vyhledávat. Ze začátku mi to připadalo jako docela věda. Látkové plenky totiž za posledních pár let prodělaly obrovský vývojový skok. 

                                                  

Moderní plenkový systém můžeme směle přirovnat k dnešnímu outdoorovému oblečení. Nejblíž tělu je vrstva, která odvádí vlhkost - familiérně zvaná separačka, může být celulozová, viskozová, flísová nebo z "moiry". Pak je savá vrstva - plenka, nejčastěji bavlněná, ale také konopná i bambusová. Mají nepřeberné množství tvarů (čtvercové, vícevrstevné, vázací, kalhotkové...), barev i druhů látek (mušelín, froté, flanel, flauš...). A poslední vrstva, která nepropustí vlhkost a přitom je prodyšná - kalhotky, materiál podobný trekovým bundám - PUL zátěr, ale také vlněné nebo flísové.

 

Čtvercové plenky zná každý (i když i těch je dnes více druhů), proto se zastavím u kalhotkových plenek. Tvarem se podobají jednorázovým plenkám, zapínají se na suchý zip nebo druky, takže použití je jednoduché a pohodlné. Přes ně ještě patří svrchní kalhotky, ale existuje i komfortní varianta, tzv. all-in-one, které mají integrovanou nepropustnou vrstvu a tak od jednorázových plenek se liší jen tím, že je po použití nevyhodíme, ale vypereme.

 

To je všechno pěkné, říkáte si, ale proč se k látkovým plenkám vracet, vždyť dnes už jsou překonané. Důvodů je hned několik:

 

  • ekologický

    Jednorázové plenky, ač se jim často říká papírové, obsahují celulózu pouze částečně. Zbytek tvoří umělé hmoty (polypropylen, polyethylen) a absorpční gel (polyakrylát sodný), proto jejich výroba je náročná a další zátěž je jejich likvidace. Látkové plenky se sice musí prát, ale i tak se na jejich výrobu a používání spotřebuje 10x méně surovin a 3x méně energie.
  • zdravotní

    Většině rodičů, kteří se rozhodli používat látkové plenky, jde především o zdraví dítěte. Mně osobně představa chemického „koktejlu“ na citlivém dětském zadečku 24 hodin denně po mnoho měsíců není ani trochu příjemná. Bylo například prokázáno, že v jednorázové plence je teplota o 1-2°C vyšší než v látkové plence, takže teplo a vlhko má za následek zvýšený výskyt plenkové dermatitidy, kvasinek, infekcí močových cest a negativně se projevuje na vývoji varlat.
  • finanční

    Používání látkových plenek je levnější. Na první pohled vás možná ceny látkových plenek zaskočí, ale stačí trochu počítat. Obvykle se uvádí, že za celé plenkové období se úspora pohybuje 10-20tis. a to včetně praní. Čísla se liší podle výběru plenek, jak látkových tak jednorázových, každopádně nezanedbatelná úspora tu je.

 

A jak to chodí v praxi? Látkové plenky jsme začali používat hned po příchodu z porodnice a to navzdory všem nedůvěřivým poznámkám typu „Počkej, však ono tě to přejde!“. Nepřešlo a po nějakém tom zkoušení a zorientování se jsme si našli své oblíbené a jsme všichni spokojení.

Co se týče protiargumentů, látkové plenky jsou skutečně o něco objemnější, nicméně dnes už existují velmi štíhlé a savé plenky a větší zadeček dítě nijak neomezuje ani nebrzdí. V tašce na cestách zabírají o trochu více místa než jednorázové plenky, ale není to nic tragického. Látkové plenky také vyžadují nějaký čas navíc, ale o dost méně, než kolik si většina lidí představuje, rozhodně nejsem žádný otrok a považte, mě to látkování dokonce baví.

 

Pokud Vás látkové plenky zaujaly, podívejte se např. sem: www.latkovepliny.estranky.cz a www.prebalovani.cz (nekomerční weby).

 

Autorka: Zuzajda a látkovky v praxi předvedl Kamilek

 

Zpět

Diskusní téma: Zadeček v bavlnce? Je to snadné!

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.