Svět barev aneb prohrajme se k barvám

26.01.2010 19:56

(Pokračování o Montessori pedagogice)

Když přemýšlím o tom, kdy vlastně začíná dítě vnímat svět barevně, tak z vlastní zkušeností můžu říci, že od těhotenství. Pro mě v tomto období byla povzbudivá kniha: „ Magické začátky“ autora Deepaka Chopra. Tam jsem se dověděla, že naše oči jsou pro dítě „ oknem do světa “. Můj zážitek: milovala jsem nosit sluneční brýle od jara do podzimu. Jednou na procházce přírodou slyším, jak mé dítě volá v bříšku: „ Maminko, sundej si brýle a podívej se na svět kolem sebe “. K mému úžasu jsem zjistila, že já po celý čas jsem potřebovala skrýt nejen před světlem, ale i vidět svět tmavou barvou. Samozřejmě to nebylo vhodné pro mé budoucí miminko. Dítě potřebuje nasávat barevnost našeho světa.

Když se syn narodil, snažila jsem se jej nepřehlučit nesmyslně barevnými hračkami. Nosila jsem jej u sebe v šátku a ukazovala kolem skutečný svět.
Jako jedna z prvních mých pomůcek ke zjištění, zda syn poznává barvy, vznikla z pastelek a skleniček s barevnými papírky ve třech základních barvách: žlutá, červená, modrá. Syn vkládal pastelky do skleniček podle barev. Nemusel umět mluvit, abych poznala, zda rozeznává barvy. Nebo jsme měli látkové pytlíky, do kterých jsme vkládali jednobarevné předměty, např. v červeném pytlíku se nacházelo: červený kolíček, srdíčko, červená pastelka, červená krychle, slunéčko sedmitečné . Vždy jsme po jednom předmětu vytahovali, pojmenovávali a ukládali do řady. Pro zpestření jsme později do velkého košíčku všechny předměty z pytlíků vysypali a syn rozděloval a vkládal zpět do pytlíků.( nádherné jednobarevné pytlíky nabízí IKEA)

Od dvou let věku syna, když vidím, jak potřebuje poznávat více barev, rozšířila jsem barvy se skleničkami: přikládám foto, možná, že bude inspirací pro jiné rodiče.

     

Také v montessori pomůckách můžete koupit krabičku k párování základních barev - smyslový materiál. ( Zn. StarChild, Montessori outlet Olomouc, Montessori materiál.cz).

      

Další možnosti pro hry z barvami:
 

  • Třídění barevných kolíčků přikládáním nebo připínáním na barevné papíry.
  • Třídění barevných korálků pomocí kleštiček na cukr do barevných skleniček.
  • Košíček s krystaly. Tato pomůcka vznikla po přečtení knihy „ Křišťálové děti “, kterou napsala Doreen Virtue. A jak je jistě známo, krystaly mají svou léčivou moc nejen svou energií, ale i barvou, tvarem a světlem. Když budete vybírat a kupovat krystaly pro své děti, intuitivně se spojte se svými dětmi a vyberte krystal, který Vás zahřeje v dlani.
  • Barevné kamínky pro tvoření mandale nebo obrazu.

        

  • Například na procházce na podzim vezmeme barevné papíry a děti přikládají předměty na správný odstín: hnědá - kaštany, červená – šípky, žlutá – listí, šedá – kamínky.
  • Kreslení s barevnými křídy na chodníku nebo na tabuli
  • Na věšáček pověsit barevné šátky podle základních odstínů. Děti můžou si při tanečkách zvolit šátek z barvičkou, která mu v daný den vyhovuje.
     
  • Míchání barev: jak vznikne oranžová barva nebo co se stane, když spojím červenou barvičku s modrou? Pro tuto aktivitu si připravím stojánek se zkumavkami s vodou a barevné kapátka.
  • Míchání barev pomocí vodových, prstových nebo temperových barev na papíře.
  • Kapátka s barevnou náplní, kterou si můžete vytvořit pomocí potravinářských barviv, podložka na mýdlo se žlábky – dítě pomocí kapátka si nacvičuje jemnou motoriku. Když na podložku položíme pak savý papír, barvičky se roztečou a vytvoří obrázek motýlka nebo kytičky.
  • Pro poznávání odstínů od světlejší ke tmavší barvičce. K tomu nám pomůže opět montessori pomůcka. Anebo můžeme si ji vytvořit pomocí barevných odstínů nití nebo vyšívacích přízí. Dítě si tak rozvíjí barevné cítění a dochází k nové slovní zásobě: světlý – tmavý, světlý – světlejší – nejsvětlejší atd.

       

  • Barevná terapie: pomocí baterky a barevných průhledných papírků vytvářet barevné světlo.

A maminky - nezapomínejte na sebe. Ve volných chvílích kreslete mandale, barevně tvořte, zahalte se do barevných odstínů, aby jste samy na sobě poznaly, jakou moc má BARVA.

Ještě na závěr bych Vás ráda seznámila s trojstupňovou výukou podle Marie Montessori:
První stupeň : Pojmenování - jedná se seznámení dítěte s názvem předmětu, např.: ? To je růžová krychle ?

Druhý stupeň: Znovupoznání - procvičování s dítětem, např. ? Podej mi růžovou krychli nebo zanes růžovou krychli na kobereček. ? Jestli zjistíme, že dítě nepochopilo význam, vracíme se zpět k prvnímu stupni.

Třetí stupeň: Aktivní ovládání - je to vlastně kontrola, zda dítě pochopilo. Např.: ? Jakou barvu má tato krychle? ?


Krásné barevné cítění přeje Romana a Damian  

 

Odkaz na první článek Zrníčková metoda aneb klíčovou dírkou k Montessori pedagogice

 

Diskutovat o tomto článku můžete v našem diskuzním fóru.

Zpět