Skřítek Nespánek

15.04.2009 12:17

Už zase budeme mluvit o tom sladkém, potřebném, nenahraditelném a občas pracně vybojovaném spánku. Uspávání je slabým, řekněme někdy až bolavým článkem mnoha rodin s malými dětmi. Existují usínací andílci, kteří nepotřebují přítomnost rodičů při upadání do opojného stavu snění, ani nevyžadují hlazení, vyprávění pohádek či další rozmarné aktivity a rituály. A pak existují ti ostatní...

 

Už jsem v jednom článku zmiňovala, jak se i úmorné a dlouhé uspávání dá převrátit do cenných momentů k uvnitřnění se a k duchovní praxi. Ale v momentě, kdy se dítě dostane do přetažení je každá rada drahá. A většinou ani ta drahá rada nefunguje. Takový stav by se dal přirovnat žíznivému poutníkovi na poušti, který má takovou ohromnou žízeň, že už není schopen (a ze zoufalství ani ochoten) zvednout ruku a donést k ústům orosenou sklenici vody, která stojí před ním. Podobně i naše děti se zacyklí do stavu zoufalství z únavy a zuby nehty se brání zavření očiček a jedinému možnému léku na přetažení – přestat s únavou bojovat aktivitou, ale oddat se jí a nechat se spánkem přemoci.

 

Z mé zkušenosti je zaručeným uspávadlem i v těchto vypjatých chvilkách houpavé nošení v šátku. Ovšem dnes nás navštívil zvláštní host, o kterém bych vám chtěla povyprávět. A ani šátek nebyl potřeba.

 

Sárinka kňučela a kručela a už jen silou vůle znovu a znovu zvedala zavírající se víčka. Zkoušela jsem zpívat, mlčet, vyprávět, mentálně zklidňovat...vše, jakoby její zoufalství a vyčerpanost ještě zhoršovalo. Dokud jsem si nevšimla, že se spánku Sárinka nebrání, ale že kolem ní pobíhá malinký skřítek, který jí pošťuchuje a poňouká, aby oči zase otevřela. Pochopila jsem, že to rozmrzele kňučení není určené mně, ale jemu.

 

Řekla jsem Sárince, že ho také vidím. Okamžitě se zklidnila a přestala vydávat nelibé zvuky. Asi se jí ulevilo, že v tom není sama a že máma ví. Začala jsem jí popisovat, že vidím, jaké má skřítek Nespánek krásné červené vlásky a na hlavičce čepičku s rolničkami, které vždy rozezvučí, když chce Sárinka usnout. Všimla jsem si také, že i skřítek už je unavený ze stálého probouzení dětí a potřeboval by si na chvilku zalézt na zahradu do svého podzemního pokojíčku, dát si pod hlavu místo polštářku pampelišku a přikrýt se listem. Řekla jsem to nahlas a koukám, že Sárinka už neslyší – spinká. Nespánek pokrčil sklesle rameny a vzápětí radostně rozvlnil svoji velkou prdelku při úprku do svého podzemního domečku. Za chvilku jsem slyšela, jak jeho rolničky jen něžňounce cinkají v rytmu dechu.

 

Nespánků běhá po dětských pokojíčcích mnoho a mají nepřeberně forem a proti-usínacích triků. Jsou to naši pomocníčci, kteří se snaží nás aktivovat a pomáhají nám nacházet naše dávno zapomenuté a odložené zdroje síly, energie a trpělivosti. A pokud už rezervy nemáme, donutí nás začít čerpat odjinud - třeba ze světa Ducha, či fantazie. Co naučil Nespánek vás?

 

Autorka: Tereza

 

Zpět