Dálkové ovládání maminky

13.06.2010 22:57

Jedno gesto ruky. Zavírání a otevírání prstů ve svižném rytmu se zdá být obyčejným pohybem, který bezděčně zopakujeme mnohokrát za den a sám o sobě nic neznamená. Jinak tomu je, když takto ručičkou pumpuje můj desetiměsíční syn. Máme totiž dohodu, že když bude mít chuť na mlíčko, tak mi to dá tímto znakem najevo.

Pochopil hru na řeč rukou během pár dnů a když poprvé vyzkoušel, jak znak na maminku funguje, tetelili jsem se radostí oba dva. Theo během prvních pár vyznakovaných přicucnutí dělal při pití pauzy vyplněné hlasitým smíchem, nadšením v očích a souběžným pumpováním ručičkou, aby bylo jasno, proč a na čí popud se takto k sobě tulíme.

Já jsem mu s velkou porcí mateřské pýchy přitakávala, že mu rozumím a velkoryse jsem dávala k dispozici menu vlastní výroby o několika chodech, protože Theo se nestyděl si říct – respektive zaznakovat o přídavek.

Ruční ovládání maminky se mu vrylo tak pod kůži, že i v noci se občas vzbudí, sedne si v postýlce a začne i v téměř černočerné tmě ukazovat, po čem jeho bříško touží. 

V aplikaci nově nabyté a praktické dovednosti jde Theo ještě dál. Tu a tam se pokouší rozkojit tatínka a s lišáckým úsměvem znakuje i na něj. Tatínek se zatím pevně drží své mužské role a nedá a nedá.

On totiž Theo prošel po počátečním nadšení i fází rozčarování. Vzhledem k tomu, že byl převelice spokojen s výsledkem svého úsilí na poli vlastního napájení, pokusil se stejný princip zavést i na své ostatní tužby. Jen jaksi opomněl, že rodinní účastníci neoplývají telepatií a že mačkání ručičkou pro vyjádření „já chci,“ nehledě na pokračování této přací věty nemůže uspokojivě obstát. Chtěl si „vymačkat“ pití z hrníčku, ochutnávku svačinky své sestřičky, ochutnávku snídaně svého táty, možnost modelování z oběda své  maminky a jeho případné ujídání atd. Mnou nabízené prso ho ve chvíli, kdy se snažil zavedeným znakem přemluvit sestřičku, ať mu půjčí k ocucání nůžky, zajisté frustrovalo. Ale už máme jasno a Theo ochotně přistoupil na zavedení dalších znaků pro různé činnosti.

Dokonce se mu podařilo vyznakovat i první jednoduché věty. Když bych je převedla do slov, zněly by asi takto: „mlíčko nebude“ - neboli smutné konstatování, že maminka nechce dát a „ještě chci papat.“

V souvislosti s řečí rukou jsem si všimla ještě jedné pozoruhodné věci. Byli jsme si pohrát v mateřském centru a Sárinka potřebovala použít toaletu. Vysvětlila jsem Theovi, že na chviličku zmizíme a že mu bude při hře asistovat hlídací teta. Když jsme již po akci otevřeli dveře záchodu, ve výhledu  stála ona dočasná hlídačka s Theem v náručí a on vehementně ukazoval znak na mlíčko, div si ručku nepromáčkl.  V tu chvíli mi to došlo. Mlíčko teče z prsíčka, jeho nositelka je maminka, mlíčko rovná se maminka.  Jednoduchá dedukce. V tu chvíli neměl chuť na pár sladkých doušků, ale všiml si, že mu kdosi nepostradatelný a nenahraditelný chybí.

Víte, jaký znak Theo obsahově rozšířil na druhého rodiče? Pápá – tatínkovi totiž pravidelně mává při jeho častých odchodech, kdy mu  živitel rodiny nemilosrdně mizí ze dveří při svých výpravách na lov mamuta.

Jsem moc ráda, že nás všechny komunikační hra ještě před Theovým rozvojem řeči baví. I Sárinka se této aktivity s nadšením chytla a bráškovi vyznakovává  denní rutinu s vehemencí sobě vlastní. Občas znakuje i sama sobě a svým milovaným plastovým zvířátkům, kteří ji na slovo a na znak poslouchají.

Děkuji Theovi, že bez vytáček vyměnil nespokojené kňučení za řeč znaků. Kňourání, bručení a pláči se tak samozřejmě nevyhneme, ale když už k tomu dojde, vím, které příčiny zaručeně nejsou důvody jeho nešťastného rozpoložení, protože ty by mi ručičkami ukázal. Jako onehdá, kdy jsme chodili po Matějské pouti a Theo na mých zádech neměl dostatek akčního znakovacího rádiusu. V hluku atrakcí a kakofonii  disko písní jsem ani nezaregistrovala, že mi chce něco říct. Asi se chvíli snažil ukázat obvyklým způsobem, že je čas svlažit své hrdlo, ale já jsem nereagovala. A tak vytáhl ručičku co nejvíc nahoru a dal mi já téměř na tvář, abych si všimla.

Všimla jsem si, zrovna tak, jako jsem pochopila, že když už znak pro mlíčko ukazuje oběma ručičkami v rytmu rock’n’rollu, tak už je pro něj pět, možná i deset minut po dvanácté.

Autorka: Tereza

Diskutovat o tomto článku můžete v našem diskuzním fóru.

 

Zpět