Pracovní oběd

27.08.2009 22:38

Nedá mi, abych se s vámi nepodělil o jeden nedávný zážitek. V pátek jsem byl na pracovním obědě.  Protože se jednalo o důležité jednání, tak jsme s kolegou měli vybrat drahou restauraci. Nejsem fanda a tedy ani znalec restaurací, kde jídlo stojí víc než projí průměrná rodina za týden, a tak místo vybíral kolega, který se vyzná. 

V restauraci se více než z menu vybírá tak, že číšník přinese velký tác plný čerstvých mořských ryb včetně ještě živých krabů a ujišťuje vás, že vše se vozí každé ráno z celého světa čerstvé jenom pro vás. Přesto všechno bylo pro mě větší překvapení, když jsem šel na WC a v pisoárech jsem narazil na plátky krásných čerstvých pomerančů místo deodorantu. Nějak mi zážitek, že si člověk musí ulevit takto do pomerančů, které se sem dováží přes půl světa z míst, kde zrovna moc jídla není, zůstal v hlavě. 

Když jsme pak s kolegou odcházeli, tak se mě zeptal, jak se mi restaurace líbila. I když vím, že má na svět jiný pohled než já, rozhodl jsem se mu říct, že mi pomeranče na záchodě vadí. „Ale vždyť ty pomeranče skoro nic nestojí a když už sem vozí ty ryby ....“ odpověděl mi, „ ...a navíc je to ekologičtější než nějaká chemie.“ Asi měl pravdu, ale nějak mi to nestačilo. Pořád jsem nevěděl, proč s tím mám takový problém. Připadalo mi to stejně absurdní jako kdyby tam dali krajíce čerstvě upečeného voňavého chleba. Přitom nejsem extrémní ekolog ani skromňák. Sám zanechávám pořádnou ekologickou stopu a jídlo taky občas vyhazujeme.

Pomohla mi s tím až naše jogínka Tereza. Jde o záměr, se kterým věci děláme. Pomeranče v pisoáru opravdu mohou být ekologické, když to tak někdo myslí a nebo mohou být symbolem povýšenosti a toho, že si neumíme věcí vážit.

Konečně jsem tedy dostal odpověď na různé otázky, které se mi motaly hlavou. Jako třeba, jestli je správné plýtvat vodou na zalévání zahrady nebo kdy druhému člověku říci něco, co vím, že ho naštve. 

Nelze posuzovat čin nebo jeho výsledek, ale záměr, jaký máme.

Autor: Radek

Diskutovat o tomto postřehu můžete na našem diskuzním fóru.

Zpět