Nejdřív projde balónek, pak miminko

22.02.2010 14:18

Být v Africe, doběhnu si na trh, nebo na políčko za chatku a seženu si vhodnou a správně tvarovanou dýni. Být v Evropě, prošacuju kapsy, dám dohromady pěknou hromádku peněz a koupím si EPI NO. Obé slouží k takové veliké maličkosti – napomáhají protáhnout cestu miminku, které se má co nevidět vykulit z bříška. 

Setkala jsem se s tímto nafukovacím balónkem již před prvním porodem. Moje porodní průvodkyně Nathalie mi vysvětlila, že se asi 3 týdny před termínem zavádí vyfouknutý do pochvy, tam se pomocí hadičky s pumpičkou nafoukne na únosnou mez a pak se pár minut počká, než si svalíky zvyknou a jako vrchol se balónek vytlačí ven. A takto se trénuje každý den až do porodu a tělo snahu vyplatí uvolněním poševních tkání a zvláčněním hráze. „To není potřeba. Hráz budu masírovat ručně a to bude stačit. Takových peněz…,“ myslela jsem si a moderní pomůcku jsem zařadila do šuplíčku „praktické, leč nepotřebné.“

Před druhým porodem jsem se začala na příchod miminka připravovat i po fyzické stránce komplexněji. Zkušenost z 20ti minut tlačení mého prvního dítěte mě přesvědčila, že pokud existuje něco, co dokáže celoživotně stažené svaly uvolnit a usnadnit tak dětské hlavičce průchod, chci to vyzkoušet. Intenzita prožitku byla totiž tak silná a pro mě neznámá, že jsem ztrácela tolik potřebnou koncentraci. Jako na zavolanou mi kamarádka nabídla, že mi svůj nafukovací exemplář půjčí a tak jsem se pustila do praxe. 10 minut denně, místo v soukromí a odhodlání v zájmu dne D prožít trošku nepohodlí je dostatečný vklad pro EPI NO trénink.

Vypozorovala jsem, že EPI NO působí v několika rovinách:

Nádherně uvolní stažené tkáně a působí plošně – nebo-li kolem dokola. Toho se ruční masáží nikdy nedá dosáhnout.

Pomáhá navyknout si pocitu tlaku na konečník. Při postupném přidávání si obvodu balónku tak učí po malinkých krůčkách překonávat nepříjemné nucení na tlačení. Lze si na tento vjem zvyknout tak, že tento prožitek pak bude při porodu tak známý, že si žena snáze udrží koncentraci a nenechá se bolestí pohltit.

Dává dobrý pocit z toho, že se žena na porod připravuje prakticky a efektivně. Zvětšující se průměr vytlačeného balónku je každodenní odměnou za pár minut nepohodlí. Mně EPI NO dávalo úžasný pocit jistoty, že miminko hladce a hravě zvládnu vytlačit a že mé tělo je pro něj tak akorát elastické a zůstane neporaněné.

Zkracuje dobu vytlačovací fáze a dle Nathalie i 4kg miminka procházejí rychle. Nemusejí prý hlavičkou tolik tlačit na poševní stěny, protože cestička už je předprotažená.

Moment prořezávání hlavičky miminka, který je tak kritický pro nástřih, se dá s EPI NO balónkem skvěle natrénovat. Díky každodenní praxi žena na vlastní kůži, nebo spíše na vlastní hráz zjistí, že chvíle pálení trvá jen pár sekund a i přes intenzivní pocity se tělo netrhá a drží v celku. Maminka díky tomu zůstane klidná, nebude panikařit a snáze bude schopna nechat hlavičku projít pomaleji.

Stejný efekt má trénink s balónkem i na mentální úrovni. S přípravou a každodenním pokrokem roste sebedůvěra a pozitivní očekávání, že je žena schopna i 10cm hlavičku v pohodě porodit. A jak víme, myšlenka předchází realitě, takže i tento efekt považuji za významný.

Nakonec proberu často diskutované hygienické hledisko. Moje porodní průvodkyně mi poradila, ať si koupím krabičku lubrifikovaných kondomů a při každém použití ho nasadím ještě na vyfouknutý balónek a pak zavádím už s ním. S tímto přístupem lze EPI NO i půjčovat, což asi výrobce nerad slyší, ale je to tak… Riziko infekce je podle mého laického názoru srovnatelné s pravděpodobností, že žena “něco” chytne v nemocnici při vnitřní prohlídce.

A teď přichází shrnutí. V mém připadě se používání balónku vyplatilo. Zaznamenala jsem všechna pozitiva vyjmenovaná výše. Průchod Thea porodními cestami trval sotva 3 minuty a po celou dobu jsem měla v sobě hluboký klid, že vím, kudy miminko prochází, co bude následovat a že na to prostě mám. Poporodní zranění bylo jen kosmetické škrábnutí někde na periferii…

Nakolik mi prožití nádherné závěrečné fáze porodu zprostředkovalo EPI NO, nakolik prostý fakt, že jsem rodila už podruhé a nakolik čirá náhoda lze těžko říct. Já za sebe jen můžu říct, že pokud budu ještě někdy rodit, balónkovou průpravu si dopřeji znovu.

Autorka: Tereza

Diskutovat o tomto článku můžete v našem diskuzním fóru.

Zpět