Naše nevychovatelné dítě

26.01.2009 21:43

Po vydatných svátcích ověšených příbuznými a přáteli - respektive náručemi vhodnými k chování naší tulivé Sárinky přišlo rozčarování. Na mé straně, že je Sári teď navyklá na neustálý proud pro ni dělané zábavy a ze strany Sárinky, že se její maminka věnuje také jiným věcem, než by si ona přála.

 

A tak jsme si s manželem při volném večeru udělali vážnou poradu s názvem “Jak vychovávat jedenapůlleťačku.” Závěr z úst Daniela byl nekompromisní: “Naše dítě je nevychovatelné.”

 

“Cože???” Tohle jsem nečekala. Představovala jsem si, že se budeme bavit o určování hranic a jejich dodržování, nebo o nějaké jiné, moudré taktice, ale toto mi na chvíli vzalo dech. “Jak jako?”

 

“No ona nás prostě ve všem napodobuje a tím se vychovává sama,” vysvětlil po dramatické pauze tatínek. “Ufff, se mi ulevilo. No, to je naprostá pravda.” A před očima jsem viděla jednu situaci za druhou, kdy Sári navlas opakuje to, co dělám já. Ať už jde o slovní úlevy typu “Ach jo; Bože Bože či sakra,” nebo je její opičení převedeno do úrovně chování. To si pak v závěsu po mně maže nohy krémem (i když přes tepláčky), nebo ukazuje na hračky palcem od nohy, když jsem jí to před chvílí v momentu lenosti takto předvedla já. Ale pak také děkuje znělou francouzštinou řidičům, kteří nám zastaví na přechodu, uklízí hračky na své místo, vyhazuje smítka do koše a milion dalších drobností.

 

Takže taktika je jasná. Kromě jasně vymezených hranic a pravidel se budeme snažit být tím nejlepším vzorem, jakého jsme v tuto chvíli schopni (i se všemi těmi našimi nedokonalostmi, které nás činí lidmi). Né, že by to bylo snadné. A né, že bych si chtěla přiznat, že když si něco umanu, jdu za tím stejně neúprosně, jako naše dítě. Jen používám jiné donucovací prostředky. Takže zase hezky zpátky k sobě a pořešit své motivace a chování. Po kolikáté už? Nepočitatelně. A také jistě vím, že tuto cestu do sebe budu muset ještě mnohonásobně krát zopakovat...Zrcadlo ve formě našeho dítěte nekompromisně odráží veškeré moje životní stereotypy. Nelehká a přitom tak objevná je cesta rodičovství...

 

Autorka: Tereza

 

 

Zpět